SOLAHOD

از نگاه من

SOLAHOD

از نگاه من

سلام خوش آمدید

در آغوش بگیر

يكشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹ ق.ظ

امروز با واژه ی embrace برخورد کردم و خیلی از شکل و شمایل کلمه و معنای آن خوشم آمد. در یادداشت های آخر شبم، منتظر یک فرصت بودم که بتوانم ازین واژه استفاده کنم و در جمله ای بکار ببرمش. داشتم از این مینوشتم که فلان کار سخت است اما تو میتوانی و بعد به خودم گفتم : embrace the pain. جمله ی قشنگی شد. میتواند مانترای سال جدیدم باشد. 

پی نوشت: می گویند که پیامبر همیشه بین دو کار، آن کاری را برمیگزید که سخت تر بود. از چند روز قبل که این مطلب را خواندم به عنوان قانون درجه ی دو در زندگی به کار میبرمش. بدون چون و چرا از comfort zone میکشدم بیرون. اما فضای ذهنی بازتری هم برایم ایجاد میکند. مفهومش با همان embrace the pain یکی میتواند باشد.

  • هدی

نظرات (۲)

  • علی خواجه حیدری
  • مدتیه توی بعضی زمینه ها این قانون رو اجرا میکنم. بین گزینه تنبلی و کار سخت بدون فکر کردن کار سخت رو انتخاب میکنم. مثلن وقتی کسی بهم میگه بیا فلان کارو انجام بده. بیا بریم فلان جا. یا بیا درس بخونیم. توی چنین لحظه هایی بدون فکر کردن درحال هر کاری باشم، میگم باشه و میرم سراغش. درحالیکه گزینه انجام کارای ساده تر هم هست.و جالبیش اینه توی بیشتر موارد واقعن راضی هستم، توی کارهای سخت تر معنای بیشتری نهفته است انگار. یاد اون جمله محمدرضا شعبانلی میندازه منو : می‌ترسم از اینکه محکمه‌ی بزرگ الهی را

    دادگاهی ببینی برای همه کارهای بد کوچکی که کرده‌ای

    نه دادگاهی برای همه کارهای خوب و بزرگی که نکرده‌ای.

     

     

    قدیما میگفتن جوان باید قدرت نه گفتنش رو تقویت کنه، اما انگار به قدرت آری گفتن خیلی بیشتر نیاز داریم. 

    پاسخ:
    آره اصلا باید از نقطه ی امن اومد بیرون. یه جون تازه بهت میده این در جریان بودنه. سخته ولی تحرک ایجاد میشه و آدم حال میاد. 
    درست گفته محمدرضا.
    میگن بعضی ها با ترس هاشون زندگی میکنن و بعضی ها با امید هاشون. یه جورایی همین معنی رو میده. به قول تو آره های خیلی خوب و زیادی وجود داره که میشه درگیر اونا بود. 
  • عبد الله خراسانی
  • مطلبی که نوشتید کاملا درست و از نظر علمی هم دقیقه فقط دوتا نکته وجود داره:

    اول این که نوشتید میگن پیامبر از بین دو کار، کار سخت تر رو انتخاب میکرد، حدیث معتبری داریم که عکس مطلب رو نشون میده. چنانچه مادر مومنان عائشه میگه:

    هر وقت رسول الله بین دو کار قرار می گرفت، کار آسان تر را انجام می داد، تا موقعی که گناه نباشد. اگر گناه بود دورترین فرد از آن بود. و رسول الله هیچگاه به خاطر خود انتقام نمی گرفت، مگر این که حرمت الهی نادیده گرفته می شد، آنگاه برای خدا به خاطر آن انتقام می گرفت. (صحیح بخاری، ج4، ص 189).

    البته این به این معنا نیست که پیامبر اهل سختی و تلاش نبوده، منظور آسان گیری دین اسلام هست. وگرنه یکی از مفاهیم اصلی اسلام "جهاد" هست که به معنی تلاش و کوششه.

    همچنین یک مفهوم روان شناختی داریم به نام "Hardiness" به معنای سرسختی و نیرومندی. این به سه ویژگی مهم افراد سالم که با استرس مقابله میکنن اشاره داره یعنی: کنترل (همه چیز تحت کنترل من نیست ولی میتونم کاری برای اون انجام بدم)، تعهد (درگیر شدن در کارها و یافتن معنی در اونا)، چالش (نگاه به مشکلات به عنوان یک چالش و بخش طبیعی و هیجان انگیز زندگی و نه یک تکلیف اجباری).

    و جالب این که در اسلام هم این ویژگی کاملا بارز هست، چنانچه ویل دورانت میگه:

    در همهٔ تاریخ، دینی جز اسلام، پیروان خود را پیوسته به نیرومندبودن دعوت نکرد و هیچ دین دیگری در این زمینه، مانند اسلام موفق نبوده است. (تاریخ تمدن، ج4، ص 624)

    به هر حال من هم مثل شما معتقدم که نیرومند بودن و آغوش باز کردن برای سختی ها بهترین راه برای حل اوناست.

    پاسخ:
    مرسی از شما. بله من چک نکرده بودم. این پست رو کمی شتابزده نوشتم و میخواستم بیشتر در مورد اون کلمه صحبت کنم تا این جمله. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    پیام های کوتاه
    طبقه بندی موضوعی