SOLAHOD

از نگاه من

SOLAHOD

از نگاه من

سلام خوش آمدید

تلاشگری

پنجشنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰، ۰۴:۰۲ ب.ظ

شاید با دکتر مکری آشنا باشید چون سلسله ویدیو هایشان با موضوع کلی خودشناسی این روز ها سینه به سینه میچرخد و واقعا هم که این چرخیدن به حق است. برای کسانی که نمی شناسند باید بگویم که ایشان روان پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. توضیح کافی ای البته نیست ولی من نوعی خودم چنین چیزی را درباره ی کسی بشنوم حداقل کنجکاو میشوم که بروم و پای صحبت اش بنشینم که البته در این مورد خاص اصلا پشیمان نمیشوید.  

به هر حال ودیوی ایشان در مورد تلاشگری را امروز دیدم. از نیمه های مطلب تصمیم گرفتم که مطالب را تایپ کنم که نوشته شده اش را داشته باشم و گفتم که شاید اینجا هم مطالب را پست کنم؛ که خب دیدم اگر خودتان بروید و پای صحبت گرمشان بنشینید خیلی تجربه ی بهتر و مفید تری خواهید داشت. 

اما یک مطلب را واقعا دوست داشتم و اینجا می آورمش. آن اینکه:

تصوری که ما از نظریه تکامل داریم این است که قوی تر شانس بیشتری میاورد و به نسل بعد صعود میکند و ضعیف تر حذف میشود. اما این یک برداشت سطحی از این نظریه است. تکامل بسیار پیچیده تر است. و به قول لزلی اورگل : هرچقدر که شما باهوش باشید، تکامل از شما باهوش تر است. 

یکی از مصداق های این پیچیده تر بودن و هوشمند تر بودن این است که در پیشینه ی چند صد میلیون سالی زیست موجودات زنده، آن موجودی که به دنبال کار نازک و نان کلفت بوده بالا نیامده و اتفاقا تکامل با آن هایی همراه بوده که زحمت کشیدن را ترجیح میداده اند. و به فرصت های مفت بدبین بوده اند.

این جمله ی "شما هرچقدر باهوش باشید تکامل از شما باهوش تر است" را زدم به دیوار جلوی میزم که همیشه پیش چشمم باشد. مفهوم روحانی عمیقی را تداعی میکند. یک جور هایی انگار بهم میگوید: حواست باشه داری چه کار میکنی! مکانیسم های پیچیده و متعددی در این جهان در کار است که تو از آنها خبر نداری. فقط حواست باشه که زرنگ بازی نکنی و راه درست رو بری.

یاد یک درس افتادم در درس های تصمیم گیری متمم. میگفت که گاهی تصمیم گیری درست به نتیجه مطلوب منتهی نمشود و گاهی هم تصمیم گیری نادرست نتیجه مطلوب میدهد.

و در این ویدیو هم بحث میشود که اگر همیشه از جهان انتظار پاداش مساوی با تلاش داشته باشیم احتمال دارد که سرخورده شویم و باید این انتظار را در خود تعدیل کنیم.

امیدوارم که ویدیو را ندیده باشید و از این طریق من به شما معرفی اش کرده باشم :) چون دلم میخواهد بسط دهنده ی مطالب خوب باشم و زکات علم نداشته ام را پرداخت کنم.

 

 

 

  • هدی

نظرات (۱)

  • علی خواجه حیدری
  • چند روز پیش که رسیدم به این پست خیلی خوشحال شدم. تلاشگری موضوعی بوده که من همیشه باهاش چالش داشتم. من از اون ادمایی هستم که دوس دارم با حداقل تلاش بیشترین نتیجه رو بگیرم و این در مواردی واقعن خوب نیست. جالب تر درباره دکتر مکری اینه که روز قبل دیدن این پست و ویدیو، باید برای امتحان قلب درس میخوندم اما انگیزه تلاش نداشتم، و به همین دلیل رفته بودم اون وویس سخنرانی دکتر مکری با دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران رو گوش میدادم برای بار چندم(از توی کانال امیرمحمد قربانی). این ویدیو وقتی به دستم رسید که از ناتلاش گری خودم به سطوح اومده بودم. مفاهیم خیلی جالبی رو بیان کرد، اینکه تلاشگری ریشه در تکامل داره و حتی توی حیوانات هم نمود داره، مفید ترین بخشش هم اونجایی بود که گفت  تلاشگری یه صفت مادرزادی نیست و یه روش چندمرحله ای گفت برای تقویت تلاشگری. دیروز که بعد امتحان از بیمارستان برمیگشتیم، با دوستم رفتیم کافه و کلی درباره این موضوع حرف زدیم و البته که حرف زدن در این باره کافی نیست و ادم باید روش ها رو عملی کنه و بعد ببینه کدومش جواب میده. ممنونم به خاطر زکات علم پرباری که اینجا گذاشتید. 

    پاسخ:
    آره واقعا دکتر مکری برای من خیلی روشنگره. ویدیو ی یادگیری اش هم خیلی منو روشن کرد. اونجا یه مطلبی گفتن که خیلی برام خوب بود اونم اینکه اشکالی نداره اگر یک روز درس میخونی و روز بعد نمی خونی. این طبیعیه در انسان ها. 
    آره علی راست میگی. آدم باید عملی کنه بعد ببینه کدومش جواب میده. شاید واقعا یه مطلبی برای آدم جواب نده. اینطوری شخصی سازی میشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    پیام های کوتاه
    طبقه بندی موضوعی