SOLAHOD

از نگاه من

SOLAHOD

از نگاه من

سلام خوش آمدید
جهانی که من میبینم

جهانی که من میبینم

يكشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷ ب.ظ
  • با نگاهی اجمالی به زندگی و تلاش های خود،  در میابیم که تقریبا تمام آمال، آرزو ها و اعمال ما مستقیما به وجود انسان های دیگر وابسته است. 
    اگر فرد از روز تولد، دور از هر نوع اجتماع و تمدنی باشد، از هر نوع رشد و نمو فکری دور خواهد ماند و اعمال و رفتارش به حیوانات شباهت پیدا میکند که از تصور آن، فرد دچار وحشت میشود. حقیقت وجود فرد به معنای واقعی خود اوست. جز این هر نوع پدیده و نمود دیگری که در حرکات و فضائل فرد به چشم بخورد مدیون جامعه و محیط اجتماعی اوست. جامعه ای که جنبه های مادی، معنوی، وجودی فرد را از گهواره تا گور هدایت میکند.

 

  • ارزش واقعی هستی بشر به مقیاس و احساسی بستگی دارد که توسط آن از دام خودپرستی رهایی یافته و با پیروی از آن از قید ما و من آزاد شده است.

 

جمله ی زیر راخیلی دوست داشتم. واقعا این بهترین و ارزشمند ترین هدیه ایست که یک معلم میتواند به کسی انتقال دهد. یکی از دلایلی که در پست هایم این همه به متمم و روزنوشته های محمدرضا شعبانعلی لینک میدهم این است که یک روز بعد از خواندن یکی از پست های روزنوشته ها ناگهان به این نتیجه رسیدم که "من باید کتاب بخوانم". متن و عنوان آن نوشته خیلی در ذهنم نمانده. اما آن نتیجه گیری ضمنی یکی از اتفاقات خیلی مثبت زندگی من بود. قبل از آن هم من با کتاب ها غریبه نبودم. اما منظم نمی خواندم. آن روز به این نتیجه رسیدم که کتاب خواندن یک ضرورت است. یک مساله ی خیلی مهم است. از این به بعد هر روز که چیز جدیدی یاد بگیرم یا با تفکر جالبی آشنا شوم، به همان روز و همان دروازه ی بزرگی که به رویم گشوده شد برمیگردد. مثل یک دومینو که از نقطه ی کوچکی آغاز میشود و به اتفاقات دنباله دار و بزرگ تری منتهی. یک روز پدرم گفت خیلی خوشحالم که کتاب میخوانی. چون کسی که کتا خوان باشد، دیر یا زود درس خوان هم خواهد شد. 

  • بزرگ ترین هنر معلم برانگیختن روح فعالیت و نشاط در جهان به خاطر ابداع و تحصیل علوم است.

 

تکه ای که در زیر می آورم خیلی برای من روشنگر بود. تا جایی که من متوجه شده ام درصد زیادی از متفکرین جهان غیر مذهبی و خداناباور هستند. اما همیشه فکر میکردم که نمی شود که این انسان ها با این مغز های فعال و روح های جستجوگر و حقیقت دوست انقدر نسبت به بعد معنوی در این زندگی بی اعتنا باشند. این به این دلیل است که آنها کم کم به دین مخصوص به خود میرسند. دینی که آدم های زیادی با آن آشنا نیستند چون در طول زمان و با صرف وقت و انرژی و فکر فراوان میتوان به آن رسید. اما کارکرد این مذهب عمیق و قدرت مند است و رسالتش را که همان انسان بهتری ساختن است، به خوبی ادا میکند.

  • به سختی میتوان در بین مغزهای متفکر جهان، کسی را یافت که دارای یک نوع حس مذهبی خاص به خود نباشد. این مذهب با مذهب یک شخص عادی تفاوت دارد. [...] حس مذهبی او از حیرت و شگفتی هیجان انگیز وی و نظام دقیق کائنات می باشد که گاه پرده از روی اسرار برمیدارد که در مقام مقایسه با آن، تمام تلاش ها و تفکرات منظم بشری انعکاسی ضعیف بیش نیست. این حس، چراغ راه کاوش ها و زندگی اوست و در مقابل افتخارات و پیروزی ها، او را از قید و بند های خودخواهی دور میکند.

 

پی نوشت اول: حالا که بحث لینک به روزنوشته شد، این جمله از این پست رو اینجا مینویسم که همیشه یادم بمونه. هر کسی یک گیر و گرفتاری ای داره تو این زندگی ( من فکر میکنم) مثلا یکی باید با حسودی اش دست و پنجه نرم کنه. یکی باید با تنبلی اش دست و پنجه نرم کنه. یکی با شهرت طلبی و ... من گیر و گرفتاری ام سر تایید و تشویق طلبیه. کلا تو این حوزه مشکل دارم و راحت برام حل نمیشه این قضیه. یکی تشویقم میکنه یکم بیشتر از حد عادی خوشحال میشم و وقتی ببینم یکی دیگه رو دارن تشویق میکنن به تکاپو و تلاش می افتم. برای همین این جمله اینجا باشه خیلی میتونه برام کمک کننده باشه :

[...] البته آنقدر ساده و خوش باور نیستم که "اغراق تحسین آمیز به قصد تشویق" را با "توصیف واقعیت" اشتباه بگیرم.

 

پی نوشت دوم: کتابی که در این پست ازش حرف زدم (جهانی که من میبینم که مجموعه از نامه ها و گفته های انیشتین هست) رو من آنلاین سفارش دادم و تو کتاب فروشی نبودم که بازش کنم و کیفیت کلی کتاب رو ارزیابی کنم. نشر یوبان و ترجمه ی طاهره عباسی. راضی نبودم. ترجمه واقعا خوب نبود. اگر خواستید بگیرید این ترجمه رو خیلی روش حساب نکنید.

 

  • هدی

نظرات (۱)

  • علی خواجه حیدری
  • سلام هدی

    به این نوشته خوب،  شعرنامه شهریار برای انیشتین رو اضافه میکنم:

     

    انیشتین یک سلام ناشناس البته می بخشی ،
    دوان در سایه روشنهای یک مهتابِ خلیایی
    نسیم شرق می آید، شکنج طرّه ها افشان
    فشرده زیر بازو شاخه های نرگس و مریم
    از آن هایی که در سعدیه شیراز می رویند

    ز چین و موج دریاها و پیچ و تاب جنگل ها
    دوان می آید و صبح سحر خواهد به سر کوبید
    درِ خلوت سرای قصرِ سلطانِ ریاضی را.
    درونِ کاخ استغنا، فراز تخت اندیشه
    سر از زانویِ استغراقِ خود بردار

    به این مهمان که بی هنگام و ناخوانده است، در بگشا
    اجازت ده که با دستِ لطیف خویش بنوازد،
    به نرمی چین پیشانی افکار بلندت را
    به آن ابریشم اندیشه هایت شانه خواهد زد.

    نبوغ شعرِ مشرق نیز با آیین درویشی
    به کفْ جام شرابی از سبوی حافظ و خیام
    به دنبالِ نسیم از در رسیده , می زند زانو
    که بوسد دست پیرِ حکمت دانای مغرب را

    انیشتین آفرین بر تو !
    خلاء با سرعت نوری که داری ، در نوردیدی
    زمان در جاودان پی شد، مکان در لامکان طی شد
    حیات جاودان کز درک بیرون بود پیدا شد
    بهشت روح علوی هم که دین می گفت جز این نیست,
    تو با هم آشتی دادی جهان دین و دانش را

    انیشتین ناز شست تو!
    نشان دادی که جرم و جسم چیزی جز انرژی نیست
    اتم تا می شکافد جزو جمع عالم بالاست
    به چشمِ موشکاف اهلِ عرفان و تصوّف نیز
    جهانِ ما حبابِ رویِ چینِ آب را ماند

    منِ ناخوانده دفتر هم که طفل مکتب عشقم،
    جهانِ جسم ، موجی از جهانِ روح می دانم
    اصالت نیست در مادّه.

    انیشتین صد هزار احسن و لیکن صد هزار افسوس
    حریف از کشف و الهام تو دارد بمب میسازد
    انیشتین اژدهای جنگ ....!

    جهنم کام وحشتناک خود را باز خواهد کرد
    دگر پیمانه عمر جهان لبریز خواهد شد
    دگر عشق و محبت از طبیعت قهر خواهد کرد

    چه می گویم؟

    مگر مهر و وفا محکوم اضمحلال خواهد بود؟
    مگر آه سحرخیزان سوی گردون نخواهد شد؟
    مگر یک مادر از دل «وای فرزندم» نخواهد گفت؟
    انیشتین بغض دارم در گلو دستم به دامانت
    نبوغ خود به کام التیام زخمِ انسان کن
    سر این ناجوانمردانِ سنگین دل به راه آور

    نژاد و کیش و ملّیت یکی کن ای بزرگ استاد!
    زمین، یک پایتخت امپراطوری وجدان کن
    تفوق در جهان قائل مشو جز علم و تقوا را

    انیشتین نامی از ایران ویران هم شنیدستی؟
    حکیما، محترم می دار مهد ابن سینا را
    به این وحشی تمدّن گوشزد کن حرمت ما را.

    انیشتین پا فراتر نِه جهانِ عقل هم طی کن
    کنار هم ببین موسی و عیسی و محمّد را
    کلید عشق را بردار و حلّ این معمّا کن
    و گر شد از زبان علم این قفل کهن واکن.
     
    انیشتین بازهم بالا
    خدا را نیز پیدا کن!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    پیام های کوتاه
    طبقه بندی موضوعی